روانشناسی

کامل ترین منبع برای روانشناسی

روانشناسی

کامل ترین منبع برای روانشناسی

روانشناسی

نقد ادبی نیز از جهات مختلفی سرچشمه می‌گرفت . ( آلفرد ) , متخصص الهیات فرانسوی , از نقطه‌نظر کاتولیک رومی , اما با در نظر گرفتن کار منتقدان کتاب مقدس پروتستان , جوهر مسیحیت را در ایمان کلیسای توسعه‌یافته‌ای یافت که تنها با تلاش برای کشف ماهیت عیسی‌مسیح تاریخی یافت نمی‌شد . بنیانگذار آن , در اثر مدرنیسم در کلیسای کاتولیک رومی , تکفیر شد , و این عامل اصلی در دلسرد کردن برخی از مطالعات کاتولیک رومی در عهد جدید بود , تا زمانی که شورای تاریخی جهانی دوم ( شورای واتیکان ) .

نئو مذهب و مذهب گرایی

کارل بارت , بنیانگذار جنبش پروتستان لیبرال , به شدت مورد انتقاد قرار گرفت . رساله بارت برای رومیان و کلیسای متاخر او به شدت تاثیرگذار شد . الهیات او به بخشی از تمایز میان واژه " وحی الهی " وابسته بود که در مسیح و در موعظه و مذهب تجلی یافت . به گفته بارت , دومی , محصول فرهنگ و آرمان‌های انسانی است و با ذخیره مکاشفه مشخص نمی‌شود ( برای رهایی از بشریت , فقط از خدا ) . این دیدگاه نه چندان دور, از نظریه اصالت دین مبین اسلام و دیگران است . نتایج بارت تا حدی توسط یک عالم الاهی سویسی دیگر به چالش کشیده شد . اما امتیازی نبود .

ارزیاب متخصص الهیات هلند در کتاب الهیات کلمه به ادیان غیر مسیحی در یک دنیای غیر مسیحی که تاثیر گسترده‌ای در زمینه ماموریت خارجی داشت , به کار گرفت . از آنجا که ادیان , محصولات فرهنگی هستند و از آنجا که هر نظام اعتقادی , ارگانیک و خاص است , هیچ نقطه تماس بین آن‌ها و انجیل ( حتی مسیحیت به عنوان یک دین تجربی باید از آن متمایز شود : تنها مزیت آن این است که پیوسته تحت‌تاثیر قضاوت و نفوذ انجیل قرار داشته باشیم ) . یکی از مسایل کلامی که ایجاد می‌کند این است که امکان گفتگو میان ادیان را سلب می‌کند .

پس از بارت , تاثیرگذارترین متخصص الهیات در قرن نوزدهم , رودولف بولتمان بوده‌است . با وجود این که او بیشتر نگران ارائه دین بود , اما طرح او برای مورخ مذاهب دارای اهمیت زیادی بود , زیرا شامل یک نظریه اسطوره است . بولتمان تا حدودی به عنوان یک تاریخدان و تا حدی به عنوان یک عالم الاهی متاثر از اگزیستانسیالیسم هایدگر بود . او بر تفاوت میان سبک تفکر در کلیسای اولیه , همانطور که در نوشته‌های عهد جدید و تفکر مدرن بیان شد , متمرکز بود . در دوران مدرن , مردم دیگر نمی‌توانند به اصطلاحات اسطوره‌ای که در ارائه عهد جدید انجیل به کار گرفته شده‌اند , فکر کنند . بنابراین بررسی پیام عهد جدید ضروری است . برای بولتمان , عناصر اساطیری ایمان به پیش از وجود مسیح , جهان سه‌لایه ( بهشت , زمین و جهنم ) , معجزات , صعود به بهشت , آسمان , و عناصر متعدد دیگری از جهان‌بینی یهودی - مسیحی - مسیحی بودند. او مدعی شد که معنای درونی این اسطوره‌ها باید در شرایط وجودی و تصفیه ناپذیری که حاوی آن هستند , توضیح داده شود . بنابراین نظریه او شامل یک ادعای تجربی است - یعنی درباره کارکرد اصلی اسطوره‌ها ( بیان نگرش‌های وجودی از طریق نمایش‌های عینی ) . اما نظریه بولتمان هنوز هم با نظریات انسان‌شناختی و دیگر نظریه‌ها همراه نشده است .

منبع سایت بریتانیایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.